Biroul de Informare și Relații Publice din cadrul Tribunalului Bucureşti este organizat şi funcţionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, cu modificările și completările ulterioare şi ale Legii nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările ulterioare.
Activitatea Biroului este reglementată de dispoziţiile art. 128 din Legea nr. 304/2022 şi ale art. 75 şi următoarele din Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 3243/2022.
Biroul de informare și relații publice asigură legăturile instanței cu publicul și cu mijloacele de comunicare în masă, în vederea garantării transparenței activității judiciare, în condițiile legii şi asigură activitatea de soluționare în termen a petițiilor, în condițiile legii.
Potrivit art. 77 alin. (1) din Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti conducătorul biroului de informare şi relaţii publice are următoarele atribuţii:
a) conduce şi coordonează activitatea biroului;
b) analizează cererile de furnizare a informaţiilor publice, dispune cu privire la caracterul acestora - comunicate din oficiu, furnizabile la cerere sau exceptate de la liberul acces - şi ia măsuri pentru rezolvarea solicitărilor, potrivit legii şi pentru transmiterea răspunsurilor către solicitanţi, în termenul legal;
c) asigură îndeplinirea obligaţiei legale de furnizare din oficiu a informaţiilor prevăzute de lege, prin afişare în locuri vizibile la sediul instanţei a înscrisurilor care să cuprindă aceste informaţii şi prin publicarea lor pe pagina de internet a instanţei;
d) analizează petiţiile înregistrate şi dispune cu privire la modul de soluţionare, de redactare a răspunsului, conexare sau clasare, sub coordonarea preşedintelui instanţei;
e) identifică ştirile difuzate de mass-media locală şi naţională, care au un impact negativ asupra activităţii şi imaginii instanţei sau judecătorilor ce funcţionează în cadrul acesteia, verifică veridicitatea informaţiilor şi asigură informarea corectă a opiniei publice, exprimând poziţia instanţei faţă de problemele semnalate;
f) redactează declaraţii de presă şi poate participa la interviuri, furnizând informaţiile de interes public, în scopul unei informări corecte şi complete;
g) sprijină judecătorii în exercitarea dreptului la replică.
În conformitate cu prevederile art. 79 alin. 1 din acelaşi Regulament consilierul şi/sau grefierul din cadrul biroului de informare şi relaţii publice au/are următoarele atribuţii:
a) primeşte şi înregistrează cererile de furnizare a informaţiilor publice şi petiţiile adresate instanţei;
b) prezintă conducătorului biroului, zilnic, petiţiile şi cererile înregistrate;
c) solicită de la compartimentele de specialitate elementele de răspuns în legătură cu cererile de informaţii şi petiţiile, în vederea soluţionării acestora;
d) urmăreşte soluţionarea la timp a solicitărilor şi petiţiilor şi aduce la cunoştinţa conducătorului biroului orice problemă ivită în derularea activităţii;
e) comunică răspunsurile către petiţionari şi solicitanţi;
f) redactează şi pune la dispoziţia publicului înscrisurile cu informaţiile care se comunică din oficiu, precum şi formularele pentru solicitările de informaţii publice şi pentru reclamaţiile administrative;
g) furnizează pe loc, atunci când este posibil, informaţiile publice solicitate;
h) face menţiunile în registrul de petiţii şi în registrul pentru înregistrarea cererilor şi răspunsurilor privind accesul la informaţiile publice;
i) păstrează în mape separate petiţiile şi cererile, precum şi răspunsurile date acestora.